Andningsövningar

Andningsövningar

 

 

Här presenteras tre olika övningar som går att göra för att komma ner i varv.

 

 

Övning 1 - Andning fyrkant

Övning 2 - långa djupa andetag

Ligg utsträckt på rygg eller sitt bekvämt med stöd för ryggen.

Lägg en hand på magen och en hand högt upp på bröstet. Slut ögonen och andas lugna djupa andetag in och ut genom näsan. När du andas in trycker du ut magen och bröstkorgen.

Magen först och bröstet sist. När du fyllt lungorna ordentligt, släpp mjukt taget och andas ut genom näsan igen. Släpp bröst och mage. När du tömt lungorna, vänta några sekunder innan du andas in igen, låt kroppen få avgöra. När du känner att mage och bröstkorg rör sig tydligt i andetaget kan du lägga händerna i knät eller ha armarna ner längs sidorna och låta dem vila där under övningen som varar i fem minuter.

Övning 3 - växelvis andning

Sitt i skräddare med händerna på knäna.

Tänk dig att du har en liten boll som med din tankeverksamhet ska ta sig från höger hand uppför armen och över till andra armen och hamna i vänster hand. När bollen kommer fram knyter man handen och sedan skickar den vidare. När man andas in åker bollen uppför armen och när man andas ut åker den nedför andra armen.

Fram och tillbaka.