Mindfullness

Mindfullness

 

Att vara medvetet närvarande är ett förhållningssätt som handlar om att leva i större medvetenhet om sig själv och det som finns i just denna stund, i nuet.

 

På denna sida kan du läsa mer om Mindfullness, Yoga, Basal kroppskännedom och andning.

Mindfullness

Det finns forskning som visar att mindfulness fungerar för att bland annat minska stress och smärta.

Det är vanligt att tankarna hindrar oss från att uppleva det som finns i stunden. Ofta är du inte medveten om hur mycket tid du ägnar åt tankar.

 

Det finns kurser i Mindfullness.

Basal kroppskännedom

Basal kroppskännedom riktas främst till dig som upplever både fysisk och mental ohälsa. Det kan exempelvis handla om stressrelaterade besvär, spänningsbesvär, ångest, nedstämdhet. Det viktigaste är att du själv vill lära dig mer om dig själv utifrån kroppen och rörelser och genom övningar successivt få egna möjligheter till att kunna påverka ditt hälsotillstånd.

 

 

 

 

 

 

 

Här kan du läsa mer

Yoga

Om du vill förbättra din koncentration, balansera dina hormoner, öka ditt självförtroende, stimulera din kreativitet, stärka din intuition, detox:a, rena och bygga styrka i kroppen så är yoga något för dig

 

Det finns flera varianter av Yoga. Allt från lugn medicinsk yoga till mer fartfylld power yoga.

 

Det finns många Yoga studios runt om i landet.

 

Yoga går även att utföra hemma till exempel med hjälp av nätet. På You Tube finns det Yoga videos.

 

Missa inte att det finns barnyoga som går att utföra

tillsammans.

 

 

 

 

Finns även sajter som kostar en slant...

Andning

Andas du på rätt sätt?

Ofta gör stressen att andningen sitter högt uppe i bröstet. Bäst är om man kan klara av att andas genom magen.

En långsam, djup andning sänker blodtrycket och produktionen av stresshormoner minskar.

När du andas rätt får blodet mer syre, blodcirkulationen och matsmältningen förbättras och på köpet blir du mer närvarande i nuet.

 

Både Basal kroppskännedom, Mindfullness och Yoga innefattar fokus på andningen.

 

 

 

Glöm inte att andas