Tänk dig att vakna på morgonen och inte ha en aning om vad som ska hända och vad som förväntas av dig idag. Vart ska jag vara? Med vilka? Vad ska vi göra? Hur länge?
Bilder kan därför användas för att förstärka det man säger. Att använda bilder som ett komplement till det talade ordet kan ge både trygghet och en känsla av sammanhang.
Skapa eget bildstöd
Ibland kan man få bilder från habiliteringen. Men det finns även möjlighet att göra det på egen hand.
Material som kan behövas:
Tips: En enkel variant är att börja med plastficka och jobba fram bildschema som funkar med barnet innan man tar steget till laminering. Det ska även finnas självhäftande plastfodral.
KomHIT har syftet att tillgodose barnets rätt till kommunikation och öka aktivitet och delaktighet under vårdvistelse eller tandvårdande behandling. Det finns massor av bilder som även går att använda till vardagssituationer.
Se instruktionsfilm
KomHIT
Här kan du hitta fler bilder
En färgglad påminnelselista för skolväskan.
Vi vuxna skriver gärna listor för att komma ihåg allt vi måste göra. Tom Tag har skapats för att uppmuntra barnen att få sin egen lista och våra morgonrutiner att fungera bättre!
Här kan du läsa mer
Skapa sociala berättelser och seriesamtal.
Visuellt stöd som gör det lättare att behålla fokus i ett samtal.
Ritprata kan man använda för att bland annat förbereda händelser som t ex utflykter.
Här kan du läsa mer
Ett exempel på bildstöd i vardagen.
Har även en digital dagbok som underlättar vardagen.
Här kan du läsa mer
Kid-Do är ett pedagogiskt verktyg som hjälper oss att strukturera upp dagen och få rutin. Genom enkla bilder, som är lätta att förstå, blir Kid-Do barnens egna "att göra lista".
Här kan du läsa mer