Förskoleverksamheten är till för barn som inte börjat skolan. Det kan vara förskola, familjedaghem (dagmamma) samt öppen förskola dit föräldrar kan gå med sina barn.
Förskolan ska anpassas till alla barn. Barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans än andra ska få stöd utformat med hänsyn till egna behov och förutsättningar så att de utvecklas så långt som möjligt.
En stödsamordnare är en person som samordnar kring stöd för barnet och har kontakt med både familj och förskola.
Extra stödinsatser som kan vara aktuella är handledning och fortbildning till personalen, resursperson till barnet, minskning eller annan anpassning av barngruppsstorleken och ibland anpassning av lokalerna.
Det ordinarie arbetslaget har det pedagogiska ansvaret för att barnet verkligen blir integrerat i gruppen även om man bedömt att det behövs en resursperson för barnet.
Om barnet har behov av särskilt stöd i sin utveckling har det rätt till en avgiftsfri plats i förskola (upp till 15 timmar per vecka) utifrån sitt eget behov om inte behovet tillgodoses på annat sätt.
"Mitt barn behöver utökad tid. Hur gör jag?"
I första hand kontaktas förskolechefen. För barn som har eget behov av plats eller fler timmar i förskolan ansöker vårdnadshavaren via blankett. Det kan dels gälla barnet med funktionsnedsättning eller syskonet som behöver mer pedagogisk tid i förskola.
Från och med det år ett barn fyller sex år ska hon eller han erbjudas plats i förskoleklass. Barn kan börja från fem års ålder. Förskoleklassen är avgiftsfri.
Är du orolig för att det inte kommer fungera för ditt barn i en vanlig förskoleklass?
Ta kontakt med skolan eller utbildningskontoret för att få reda på vad för stöd ditt barn kan få.
En del barn går kvar ett extra år i förskolan. Andra barn kan starta ett år tidigare i särskola för att få anpassad undervisning (se nedan). Ibland kan det även finnas en specialgrupp för elever med funktionsnedsättning där ditt barn skulle få den hjälp som behövs. Det finns även fristående skolor.
Det finns olika typer av skolformer att välja mellan, antingen grundskola eller anpassad grundskola.
Det finns möjlighet till flexibilitet då det går att blanda från både grundskolans/anpassad grundskolans ämnen och ämnesområden.
En elev kan vara integrerad i en annan skolform. Det betyder att eleven är inskriven i en skolform
som till exempel grundskolan, men får sin utbildning i en annan skolform, till exempelvis i anpassad grundskola. Fördelar kan vara att miljön blir mer anpassad efter barnet eller att eleven kan gå med sina befintliga kompisar
med hjälp av förslagsvis en resursperson.
Anpassad grundskola
Anpassad grundskola är en skolform som är anpassad till målgruppen elever som inte bedöms kunna uppnå grundskolans kunskapskrav därför att de har en IF.
Anpassad grundskola omfattar utbildning i ämnen eller inom ämnesområden, eller en kombination av dessa. Utbildningen kan också omfatta ämnen enligt grundskolans kursplaner.
För att bli inskriven i anpassad grundskola behövs en omfattande utredning som bland annat innehåller pedagogisk-, psykologisk-, medicinsk- och social bedömning. Det behövs även underskrift av föräldrarna för att bli antagen i anpassad grundskola.
Här kan du läsa mer
Ett åtgärdsprogram är ett verktyg som ska stödja möjligheterna för eleven att nå sina mål. Åtgärdsprogrammet ska ge en samlad bild av elevens skolsituation. Det ska beskriva vad som ska åtgärdas på individ-, grupp- och organisationsnivå. Rektorn är ansvarig för att se till att rätt stöd ges. Det krävs ingen diagnos för att en elev ska ha rättigheter till extra anpassningar eller särskilt stöd och kan fås både i grundskolan, anpassad grundskola och anpassad gymnasiesskola.
Allt fler friskolor inriktar sig på elever med behov av särskilt stöd. Exempelvis riktar sig skolorna till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som ADHD och autismspektrumtillstånd. Skolorna är koncentrerade till storstadsregionerna.
Kommunen är skyldig att anordna kostnadsfri skolskjuts om sådan behövs. Det kan handla om färdvägens längd, trafikförhållandena, en funktionsnedsättning hos eleven eller någon annan särskild omständighet. Alla dessa förutsättningar ska prövas individuellt. Ansökan om skolskjuts ska lämnas till kommunen eller skolan. Mer information får du från din kommuns webbplats eller genom att kontakta kommunens växel.
Vad har du gjort i skolan idag?
Det är det inte alltid så lätt att få svar på. Då är det väldigt bra att använda sig av en kontaktbok som hänger med i väskan mellan skolan och hemmet. Där personal och förälder kan kommunicera med text och foton. Det blir även lättare att starta ett samtal med sitt barn om dagens aktiviteter. Det finns även kontaktböcker digitalt.
Anpassad gymnasieskola i Sverige är fyraårig och frivillig och vänder sig till ungdomar med IF. Finns bl a yrkesinriktade nationella och individuella program, särskilda varianter samt idrotts- och riktstäckande utbildningar.
I anpassad gymnasieskola finns det nio nationella program som alla är yrkesinriktade. Exempelvis inom handel, fordon och hotell.
Individuella program är till för elever som behöver en utbildning som är anpassad för de egna förutsättningarna. Där läser eleven ämnesområden istället för ämnen.
Det finns olika typer av instanser att vända sig till angående utbildning.
Nedan listas ett urval.
Skolinspektionen granskar regelbundet alla landets skolor och alla kan anmäla missförhållanden i skolan eller förskolan till dem.
SPSM arbetar för att barn, unga och vuxna oavsett funtionsförmåga ska få förutsättningar att nå målen för sin utbildning. Det gör vi genom specialpedagogiska stöd, undervisning i specialskolor, tillgängliga läromedel och statsbidrag.
Barn- och elevombudet arbetar mot kränkningar och mobbning.
Vänd dig till ditt lokala utbildningskontor om du vill ha hjälp inom följande områden: